Elektroniczny zapłon TCI do CZ 175

Gdy przy mojej CZ 175 założone były platynki stwierdziłem, że zbyt szybko ulegają one wypaleniu. Początkowo dołożyłem moduł zapłonowy, który miał powodować, że przez platynki nie będzie płynął duży prąd. Jest to standardowy układ tranzystorowy.

Nie będę się rozpisywał na temat zasady działania, bo w internecie jest dosyć informacji na ten temat. Poniżej przedstawiam schemat modułu. Jest to układ przeznaczony do zasilania 12V, jednak po próbach przy 6V wszystko było OK. Dlatego nie dokonywałem żadnych zmian. Prezentowany poniżej układ działa, lecz brak w nim funkcji wyłącznika czasowego cewki, którą niby miał posiadać.

P – platynki
C.Z. – cewka zapłonowa ( sterowana masą )
masa – wiadomo 😉
+12V – plus zasilania, układ działa również przy zasilaniu 6V

Poniżej znajduje się uproszczony schemat znaleziony na niemieckiej stronie.

Niestety wypalanie nie było jedynym problemem. Również nosek, który ślizgał się po krzywce był za delikatny i ulegał ścieraniu. Przez to konieczna była częsta regulacja zapłonu. Również delikatny luz na wale wpływał na pracę silnika. Postanowiłem zbudować zapłon, który nie miał by wymienionych wad.

Pierwszym zadaniem była zamiana platynek na jakiś czujnik.Robiąc porządki w garażu znalazłem stary aparat zapłonowy od seata ibizy, który miał zbyt duży luz na tulejkach aby pracować w samochodzie. Postanowiłem sprawdzić czy nadaje się do mojego celu.

W tym celu został on rozebrany, gdyż potrzebowałem tylko cewkę. Cewka została odnitowana od podstawy aparatu zapłonowego. Mocowanie do prądnicy zostało wykonane na nowo. Jestem zdania, że szybciej wykonać nowy element niż przerabiać stary.

Opis wyprowadzeń cewki:
Czerwony: zasilanie +6V
Żółty: sygnał sterujący
Niebieski: masa

Element rozdzielający należy wykonać z blachy stalowej, gdyż wykonany z innego materiału nie będzie działał. Następnie został on przykręcony do krzywki.

Szczegóły konstrukcji są widoczne na zdjęciach poniżej. Jest to pierwsza wersja testowa, która była zamocowana w motocyklu.

Film ukazujący działanie mojego zapłonu:

13 Comments

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.