Elektroniczny zapłon TCI do CZ 175

Gdy przy mojej CZ 175 założone były platynki stwierdziłem, że zbyt szybko ulegają one wypaleniu. Początkowo dołożyłem moduł zapłonowy, który miał powodować, że przez platynki nie będzie płynął duży prąd. Jest to standardowy układ tranzystorowy.

Nie będę się rozpisywał na temat zasady działania, bo w internecie jest dosyć informacji na ten temat. Poniżej przedstawiam schemat modułu. Jest to układ przeznaczony do zasilania 12V, jednak po próbach przy 6V wszystko było OK. Dlatego nie dokonywałem żadnych zmian. Prezentowany poniżej układ działa, lecz brak w nim funkcji wyłącznika czasowego cewki, którą niby miał posiadać.

P – platynki
C.Z. – cewka zapłonowa ( sterowana masą )
masa – wiadomo 😉
+12V – plus zasilania, układ działa również przy zasilaniu 6V

Poniżej znajduje się uproszczony schemat znaleziony na niemieckiej stronie.

Niestety wypalanie nie było jedynym problemem. Również nosek, który ślizgał się po krzywce był za delikatny i ulegał ścieraniu. Przez to konieczna była częsta regulacja zapłonu. Również delikatny luz na wale wpływał na pracę silnika. Postanowiłem zbudować zapłon, który nie miał by wymienionych wad.

Pierwszym zadaniem była zamiana platynek na jakiś czujnik.Robiąc porządki w garażu znalazłem stary aparat zapłonowy od seata ibizy, który miał zbyt duży luz na tulejkach aby pracować w samochodzie. Postanowiłem sprawdzić czy nadaje się do mojego celu.

W tym celu został on rozebrany, gdyż potrzebowałem tylko cewkę. Cewka została odnitowana od podstawy aparatu zapłonowego. Mocowanie do prądnicy zostało wykonane na nowo. Jestem zdania, że szybciej wykonać nowy element niż przerabiać stary.

Opis wyprowadzeń cewki:
Czerwony: zasilanie +6V
Żółty: sygnał sterujący
Niebieski: masa

Element rozdzielający należy wykonać z blachy stalowej, gdyż wykonany z innego materiału nie będzie działał. Następnie został on przykręcony do krzywki.

Szczegóły konstrukcji są widoczne na zdjęciach poniżej. Jest to pierwsza wersja testowa, która była zamocowana w motocyklu.

Film ukazujący działanie mojego zapłonu:

Related Images:

16 komentarzy

  1. Mam pytanie. Do czujnika halla nie potrzeba modułu zapłonowego? wystarczy podłączyć zasilanie z aku i impuls do cewki WN i ma hulać tak? 😉

  2. Jeśli zastosujemy czujnik halla to obowiązkowo musimy założyć również moduł.

  3. Rozumiem, ten schemat modułu który jest wyżej pokazany będzie współpracował z czujnikiem?

  4. Moduł będzie współpracował zarówno z czujnikiem jak i z platynkami. Jeśli będzie z czujnikiem halla, to należy usunąć kondensator przy platynkach.

    Rezystor o wartości 300ohm/ 1W jest użyty aby uzyskać prąd oczyszczający styki przerywacza. Stosując halla można zmienić wartość rezystora 300ohm/ 1W na 1k/ 0,25W.

    • a czy przy podłączaniu czujnika halla nie należy też odłączyć przewodu impulsu od zasilania modułu? (chodzi mi o to że na schemacie modułu przy otwatciu przerywacza na tranzystor T1 działa prąd z zasilania modułu. Po zamianie przerywacza na czujnik halla moduł będzie się zachowywał jakby przerywacz był cały czas otwarty)

  5. Ten moduł będzie robił mi znajomy elektryk, myśle że lepiej będzie przerobić zasilanie na 6V, ta zmiana chyba zaoszczędzi trochę prądu w aku

  6. A nie prościej użyć także modułu zapłonowego z samochodu np. Golf II na gaźniku.

    • Zależy dla kogo prościej. Ja miałem wszystkie elementy w domu, więc godzina roboty i gotowe. Jak ktoś ma gotowy moduł to niech zakłada. Ja staram się omijać szroty. Chciałem kiedyś kupić aparat zapłonowy i ibizy – to mi zaśpiewali 120zł za stare g.wno. A nowy na allegro 60zł.

  7. siemka. posiadam jawe 350 i też marzy mi sie zaplon elektroniczny moduł + czujnik hala z golfa 2 jednak na cewkach od simsona. nie wiem jak to ugryźć. może ktoś mi to łopatologicznie wytłumaczyc? moj @ koliber87@o2.pl

  8. Jeśli mają być 2 cewki to muszą być 2 moduły. Jak by co to mam jeszcze takie moduły w jednej obudowie. Konstrukcja będzie podobna do mojej aby potrzebny jest drugi czujnik i inny wzór blaszki roździelającej.

    • z klamotami nie ma problemu jednak gorzej z rzeczową wiedzą. nigdzie nie mogę znaleźć prostego schematu. Blaszka rozdzielająca od zapłonu z golfa 2 tylko z dwoma przesłonami a nie z 4. Moduł ma aż 7 pinów, oto co pod który się podłącza:
      1. masa wychodząca na cewkę zapłonową
      2. masa motocykla, np z aku
      3. masa wychodząca dla czujnika halla
      4. plus ze stacyjki/aku
      5. plus wychodzący do czujnika halla
      6. przychodzący sygnał z halla
      7. coś tam, nie używamy go
      natomiast czujnik hala ma 3 kable i ni jak są opisane wiec ni jak nie wiem gdzie ktory

      • Skoro masz opisane do czego służy poszczególny pin w module, to schemat jest zbędny ;). Wpisz w gogle nr.modułu z dopiskiem schemat podłączenia i napewno coś znajdziesz.

  9. wiatm mam problem. Mianowicie mam dwa halle dwa moduły. na jednym cylindrze nie mogę uzyskać iskry obojętnie jak podłącze (zamiana modułów, halli, cewek) iska przeskoczy jak załącze prąd lub dotknę próbówką kabla sygnałowego od halla.

  10. witam
    czy ten zaplon bedzie chodzil na orginalnej cewce butelkowej?
    mam na mysli zeby tylko modul i ten czujnik zamontowac.

  11. witam czy istnieje możliość kupna tego zapłonu?

Skomentuj Andrzej Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.